Issues en topics steeds relevanter voor merkontwikkeling

In een wereld waarin alles rustig voortkabbelt is het relatief eenvoudig om een merk te ontwikkelen. Het product is de aanleiding, de vraag is duidelijk en de doelgroep herkenbaar. Reclamemakers maken een spraakmakende commercial. En PR professionals slaan triomfantelijk de trom. De geloofwaardigheid is onbelangrijk en daaraan wordt niet getwijfeld.

In een wereld waarin alles in beweging is, ligt dat anders. Je kunt wel een spraakmakende commercial maken maar ieder tv programma heeft inmiddels de spanningsboog van een videoclip. En je kunt wel triomfantelijk op de trom slaan maar ergens anders is ook tromgeroffel. En wel op een heel ander “geluidsniveau”. Niet een product was de aanleiding voor dit geroffel maar een orde verstorende gebeurtenis, vraagt om aandacht. Een overval, een oorlog of een heftig zedendelict. We stemmen onze zenders er op af, we luisteren, ontwikkelen een mening en ventileren deze weer via onze eigen social networks. Ze zijn interessant en kunnen allemaal leiden tot een knik in de trend van de publieke opinie. Of de acceptatie van een persoon, dienst of product verregaand bepalen.

De beveiligingscamera’s in de Kinkerstraat waren taboe. Het zou de straat koud en ongezellig maken. Dat was de heersende mening. Geen cameraproducent kreeg hier vaste grond onder de voeten. Totdat een winkelier een laffe overval met de dood moest bekopen. De rest spreekt voor zich.

CNN was niets tot de eerste Golfoorlog uitbrak. Nooit bracht een zender de oorlog zo dicht in de huiskamer als deze omroep. We gingen ervan houden. Zo erg zelfs dat toen de oorlog over was CNN nog steeds de best bekeken nieuwszender was.Want terwijl de moeder van alle veldslagen al lang over was, bleef ze gewoon doorgaan met uitzenden van  de herhalingen. Wij waren verslaafd geraakt aan de oorlog en deze manier van journalistiek.

Burgemeester Van der Laan had nog geen betekenis voor Amsterdam en Amsterdammers. Het was misschien zelfs wel een wat saaie man voor zo’n flamboyante stad. Weinig charisma in het kielzog van Cohen. Gelukkig had hij in de eerste weken van zijn ambtstermijn een grote zedenzaak. Van der Laan acteerde in die zaak geweldig. En al snel had hij niet alleen vaardigheden om de stad te besturen maar ook de geloofwaardigheid en de uitstraling.

In bovengenoemde voorbeelden zijn de “juiste topics toevallig op de juiste tijd en plaats”. Het effect is groot maar we kunnen er helaas niet vooraf op sturen. We moeten dus op zoek naar toekomstige topics en issues. Topics en issues waarvan we op tijd vaststellen of we ze wel of niet kunnen gebruiken binnen onze opdrachten. Als we dat doen gaat onze sector een mooie toekomst tegemoet.

International experts gather in Jerusalem to discuss EHRI progress over 2011

Jerusalem, 19 January 2012 Scientific research of the Holocaust will remain a moral responsibility of the international community, historians and archivists concluded during the annaual meeting of EHRI, the European Holocaust Research Infrastructure, at Yad Vashem in Jerusalem. While it will take time to bring together and categorize all dispersed sources and archives, the first steps to come to one worldwide research infrastructure are bearing fruit.

The EHRI-project – financed by the European Union and coordinated by the Dutch NIOD – will connect all Holocaust-related collections and archives . More than twenty organizations in 13 countries have worked together already for more than a year to execute this programme. In 2011 the rough structure of the EHRI- thesaurus was developed. This thesaurus will contain keywords like “ghetto” and “razzia” that will be the basis for EHRI’s search engine. In addition, over the past year, expert workshops on photography and propaganda were held and research fellowships were offered to scientists researching specific collections. This week the first results of EHRI are being discussed in a meeting in the world famous Holocaust research centre Yad Vashem in Israel.

According to EHRI project director Dr. Conny Kristel the interest in the project is immense. “Apart from the participants that we started off with, many new organizations have offered their contribution in bringing together the world wide dispersed Holocaust archives. What has become clear to all people involved is that EHRI will not be another institution but a movement towards integration.”

European added value
Present in Jerusalem, Director-General for Research and Innovation of the European Commission, Robert-Jan Smits, underlines the added value of the EHRI project: “The European Commission is impressed by the progress that the EHRI project, financed under the EU 7th Framework Programme and coordinated by NIOD, has made. EHRI is a project of great scientific importance since it brings together in a pan-European network, the national Holocaust archives, with the aim to stimulate research, facilitate access and preserve unique material on the Holocaust. The active participation of Yad Vashem in EHRI is key to its success,” says Smits.

Photo: Excursion in Yad Vashem with Haim Gertner, director of the insitute’s archives,  Conny Kristel, director of EHRI and  Robert-Jan Smits, Director-General for Research and Innovation of the European Commission

Breaking the News

Over de macht van de media en de emoties achter het nieuws

Orkaters vaste schrijvers- en acteursduo Geert Lageveen en Leopold Witte dompelde zich maandenlang onder in de wereld van de media. Achter de schermen van de grote nieuwsprogramma’s spraken zij met journalisten, tv-makers, politici en spindoctors.
BREAKING THE NEWS brengt thriller en komedie samen in een verhaal waarin niets is wat het lijkt. Een onwaarschijnlijk spel dat wordt bepaald door de waan van de dag en de strijd om de kijkcijfers, in een wereld vol ronkende quotes, hijgerige jingles, jachtige samples en de afgemeten soundbites van rockband Susies Haarlok.

Breaking the News is alweer de tiende voorstelling die Geert Lageveen en Leopold Witte samen schrijven en maken bij Orkater. Ook in deze voorstelling schuwen zij de grote thema’s niet en durven zij de actualiteit als uitgangspunt te nemen voor hun voorstellingen vol herkenbare personages.

Meer weten? Kijk op  http://www.breakingthenews.nu en http://www.orkater.nl

Kantorenloods voor Den Haag

De gemeente Den Haag pakt de leegstand van kantoren aan. Zo gaat een speciale ‘kantorenloods’ op zoek naar andere bestemmingen voor leegstaande kantoren. Daarbij wordt gedacht aan de omvorming tot winkels, hotels of studentenwoningen.

Den Haag heeft in totaal 4,3 miljoen vierkante meter kantoorruimte. Door de inkrimping bij de rijksoverheid, de vergrijzing en het nieuwe werken staat 13% leeg. Hoewel de gemeente slechts in enkele gevallen eigenaar is, wil zij toch een actieve rol spelen in de aanpak van de leegstand.

Den Haag volgt hiermee het voorbeeld van Amsterdam. We kijken uit naar de trendy hotels en winkels op de Binckhorst!

Waar blijven de huurgroepen?

De leegstand van kantoren is een bron van zorg. Het is veel m2 en ongetemd. Een van de oplossingen is afwaarderen, om zo de weg vrij te maken voor nieuwe initiatieven. Er zijn partijen die hun verlies moeten nemen, zodat nieuwe spelers met een meer bescheiden winstoogmerk weer waarde in de stad kunnen toevoegen. Een paar bureautjes via een tijdelijke beheerder op de eerste etage van een pand schiet tekort. Zoveel is wel duidelijk. Maar eigenaren zijn bang voor contracten met veel kleinere spelers. Ze kijken liever uit naar die ene huurder die een heel gebouw in gebruik wil nemen. Ze kunnen waarschijnlijk lang blijven kijken. De komende maanden zullen financiers de druk waarschijnlijk gaan opvoeren. Dat leidt tot meer flexibiliteit bij eigenaren en daarmee vrij baan voor nieuwe modellen. De corporatie van huurders is dan de eerste kandidaat voor een succesvolle contract onderhandeling. Waar zitten die groepen nu in de pen? We kijken er naar uit.