KAS BANK en dwpbank introduceren nieuw pan-Europees effectenplatform

  • KAS BANK en dwpbank hebben in principe overeenstemming bereikt over een partnership om de Duitse, Nederlandse en Europese markten voor effecten processing verder te ontwikkelen
  • dwpbank en KAS BANK creëren een effectenplatform voor de Nederlandse financiële sector, gebaseerd op de technologie van dwpbank en de know how van KAS BANK op het gebied van effectendienstverlening; dwpbank beoogt halverwege 2012 een branch in Amsterdam te openen
  • KAS BANK en dwpbank zullen de institutionele klantenbasis van dwpbank gaan benaderen om wholesale value added services aan te bieden en daarnaast gezamenlijk de Duitse markt verder te ontwikkelen

KAS BANK N.V. en Deutsche WertpapierService Bank AG (dwpbank) hebben in principe overeenstemming bereikt over een partnership inzake particuliere en zakelijke effectendienstverlening. Zij hebben hiertoe een Memorandum of Understanding (MoU) getekend. KAS BANK is in Nederland marktleider in de zakelijke effectendienstverlening, dwpbank is marktleider in retail effectendienstverlening in de Duitse markt.

De gezamenlijke doelstelling van het partnership is het ontwikkelen van een Europees securities processing platform dat cross border synergie en schaalvoordelen in Transaction Banking realiseert door de kerncompetenties van beide partijen te combineren.

De Nederlandse effectenmarkt kenmerkt zich door een relatief laag niveau van outsourcing. Circa 50 banken en andere financiële instellingen kunnen daarom profiteren van een gebundeld effecten processing platform. Beide partijen zien aanzienlijke mogelijkheden, die er toe kunnen leiden dat zowel kostenvoordelen als kwaliteitsverbeteringen voor de deelnemende Nederlandse financiële instellingen worden gerealiseerd.

Als voorgestelde eerste stap zal dwpbank, in nauwe samenwerking met KAS BANK, een branch opzetten in Amsterdam. Naar verwachting zullen ongeveer 160 specialisten van KAS BANK overgaan naar deze nieuwe branch om de benodigde technische expertise en marktkennis te leveren. Gedurende de daaropvolgende transitieperiode zullen KAS BANK en dwpbank het bestaande processing platform van dwpbank verder doorontwikkelen als kernplatform voor deze business. Verder zal dit pan-Europese platform de basis vormen van de dienstverlening aan toekomstige Nederlandse en Europese klanten.

Verder geeft het partnership KAS BANK de mogelijkheid om haar groeipotentieel in zowel Nederland als Duitsland te optimaliseren. KAS BANK krijgt via dwpbank toegang tot de Duitse wholesale markt en biedt dwpbank en haar retail en zakelijke klanten een breed palet aan custody en andere value added dienstverlening dat inspeelt op bestaande governance vraagstukken en de verdergaande Europese harmonisatie.

De toenemende complexiteit van het internationale effectenverkeer stimuleert banken en andere financiële instellingen om naar verdergaande schaalvoordelen en kwaliteitsverbetering te zoeken. Met de inrichting van dit nieuwe platform geven dwpbank en KAS BANK een eerste impuls om dit vraagstuk voor de gehele doch gefragmenteerde Europese effectenmarkt op te lossen. Het gaat daarbij niet alleen om het verwerken van effectentransacties maar ook om diensten voor de snel groeiende markt op het gebied van pensioensparen en back office dienstverlening voor Premie Pensioen Instellingen (PPI?s).

Albert Röell, voorzitter Raad van Bestuur KAS BANK: “Het partnership met dwpbank is erop gericht om de verdere Europese groei van beide partijen te realiseren. Het gespecialiseerde platform is in opzet vergelijkbaar met het huidige efficiënte systeem voor de centrale verwerking van betalingstransacties in Nederland en andere Europese landen. Wij zijn zeer verheugd dat wij samen met dwpbank de Nederlandse effectenmarkt deze oplossing kunnen bieden en tegelijkertijd met onze nieuwe partner onze wholesale dienstverlening in Duitsland verder kunnen uitbouwen. KAS BANK versterkt hiermee haar positie op de Europese effectenmarkten.”
Dr. Markus Walch, lid Raad van Bestuur van dwpbank: “De toekomstige samenwerking met KAS BANK is een belangrijke mijlpaal in de verdere ontwikkeling van dwpbank. Beide ondernemingen vullen elkaar goed aan en zullen gemeenschappelijk de verdere consolidatie van de Europese effectenmarkt bevorderen. Wij zien Nederland als een belangrijke groeimarkt waarvoor KAS BANK de perfecte partner is.”

Karl-Martin im Brahm, lid Raad van Bestuur van dwpbank, verantwoordelijk voor Sales: “dwpbank heeft bewezen dat het schaalvoordelen kan realiseren door het bundelen van transactie diensten. Wij willen dit succesvolle businessmodel samen met onze nieuwe partner graag naar markten buiten Duitsland brengen. Als gevestigd financieel centrum met goede relaties in de overige Benelux-landen is Amsterdam een uitstekende uitvalsbasis voor de internationalisering van onze dienstverlening.”

De voorgenomen samenwerking wordt naar verwachting in het tweede kwartaal van 2012 geëffectueerd onder het gebruikelijke voorbehoud van instemming van onder andere de relevante toezichthouders en het tekenen van een definitieve overeenkomst.

Profiel KAS BANK
KAS BANK N.V. is de onafhankelijke Europese specialist in effectendienstverlening en risico- en rapportagediensten voor zo?n 500 professionele partijen in de pensioen- en effectenwereld. De strategie van KAS BANK berust op „pure play?. Een laag risicoprofiel vormt een integraal onderdeel van de dienstverlening. Het lage risicoprofiel wordt tevens weerspiegeld in de kwaliteit van de balans en de hoge solvabiliteitsratio, ruim boven de norm van Basel 3. KAS BANK bezit een A- long term rating en A-2 short term rating van Standard & Poor?s. Naast haar rol als bewaarder van effecten en clearing en settlement specialist ligt de nadruk op compliance diensten, risicobeheersing en managementinformatie. Door administratieve diensten uit te besteden aan KAS BANK kunnen haar klanten zich primair richten op de eigen kerndienstverlening. Daarbij staan maatwerk en transparantie centraal. Dit wordt bereikt door proactieve dienstverlening, vooruitstrevende informatietechnologie en optimale procesbeheersing. KAS BANK heeft een marktaandeel van circa dertig procent op de Nederlandse institutionele markt met Assets under Administration ter waarde van circa 275 miljard euro. Voor financiële instellingen verwerkt KAS BANK meer dan 100.000 wholesale transacties per dag. Naast haar directe verbindingen in Europa levert KAS BANK hoogwaardige custody diensten via haar wereldwijde netwerk van ongeveer 100 correspondentbanken. KAS BANK, opgericht in 1806, staat genoteerd aan de effectenbeurs van NYSE Euronext Amsterdam en is een Europees bedrijf met een sterke internationale uitstraling. KAS BANK heeft vestigingen in Amsterdam, Londen en Wiesbaden met in totaal circa 750 medewerkers en meer dan 35 nationaliteiten.

Profiel dwpbank
Deutsche WertpapierService Bank AG (dwpbank) is opgericht in 2003 en is marktleider in Duitsland op het gebied van effectenverwerking. 390 klanten met ongeveer 1600 aangesloten instituten vanuit alle sectoren van de bankwereld gebruiken de proces- en systeem dienstverlening van dwpbank voor de processing van effecten. dwpbank beheert ongeveer 7,5 miljoen effectenrekeningen met een totaal volume van circa 2.000 miljard euro. Het bedrijf bundelt de effectenprocessen in het Cooperative Financial Services Network via de twee coöperatieve centrale banken. Daarnaast verwerkt het meer dan 80 procent van de zakelijke effectendiensten voor spaarbanken en Landesbanken aan en verzorgt de effecten processing voor 35 private en commerciële banken van verschillende herkomst en omvang. De dienstverlening vindt plaats op WP2, het kern effectenprocessingplatform van dwpbank dat momenteel door meer dan 250.000 mensen in de financiële sector wordt gebruikt. WP2 zal tevens het technische basissysteem vormen voor het geplande Europese platform.

Standard & Poor’s herbevestigt A- rating van KAS BANK

Ratingbureau Standard & Poor’s heeft de bestaande long term A- rating en short term A-2 rating van KAS BANK herbevestigd. (meer…)

Exser diensteninnovatie

Exser, centrum voor diensteninnovatie, werkt aan het innovatieve vermogen van de Nederlandse dienstensector. (meer…)

Van product naar dienst en vervolgens naar participatie

Technische systemen vragen nieuw ‘design paradigm’ voor nieuwe, mondige burger

Zaken van bovenaf aan de burger opleggen lukt niet meer in deze tijd. Burgers zullen steeds meer willen participeren en zich daarom zelf gaan organiseren. Maar we moeten onze technische systemen daaraan aanpassen. Dat stelde prof. Frances Brazier in haar intreerede als hoogleraar Engineering Systems Foundations op vrijdag 14 oktober aan de TU Delft. De hedendaagse mondige burger wil zich organiseren en participeren. Het probleem is dat de onderliggende structuren in de maatschappij, vooral op ICT-gebied, nog niet voldoende zijn ingericht op deze nieuwe realiteit. Hoe dit beter kan, is de vraag waar prof. Frances Brazier van de TU Delft zich op richt. Dit doet zij onder meer via de oprichting van een nieuw Delfts onderzoekscentrum: het Participatory Systems Initiative.

Waar TOPIQ zich in de afgelopen jaren via het Exser  bezig hield met de slag van product- naar diensteninnovatie gaat Brazier dus nog een flinke stap verder. Participatie is nodig om de burger te betrekken, maar ook vanwege zijn onmisbare input! Wat een fantastische aanvulling voor ons denken over privacy, identity providing, het EPD, de OV Jaarkaart en vele andere initiatieven waarin ingewikkelde technologie en de gebruiker vanuit een nieuw ‘design paradigm’ benaderd moeten worden.

Zelf energie kopen
Het vakgebied van Brazier is relevant bij heel veel, heel diverse onderwerpen en systemen, zoals het Elektronisch Patiënten Dossier. Maar het kan bijvoorbeeld ook een rol gaan spelen bij de toekomstige energievoorziening. Brazier: ‘Om te zorgen dat er altijd stroom is, produceren energiebedrijven twintig procent overcapaciteit. Maar steeds meer afnemers gaan met behulp van windmolens en zonnepanelen zelf stroom maken. Nu gebeurt dat nog op relatief beperkte schaal maar op termijn ontstaan er nieuwe verhoudingen. Consumenten kunnen in de toekomst wellicht hun energie inkopen bij de aantrekkelijkste aanbieder van het moment, bijvoorbeeld de buurman. De vraag is hoe je in een systeem met zo’n spanningsveld tussen individuele agenten, zaken als zelfmanagement en zelfregulering aan elkaar koppelt.

Niet meer van bovenaf
Brazier: ‘Hoe onze systemen precies zullen veranderen, is moeilijk te voorspellen. Maar één ding is zeker: zaken van bovenaf opleggen lukt niet meer in deze tijd. Zelforganisatie en sociale netwerken van burgers zijn de nieuwe kernwoorden.’ ‘De vraag is nu hoe we dit veranderingsproces kunnen vertalen in (IT-)systemen die acceptabel zijn op technisch en juridisch gebied en ook qua privacy. Met andere woorden: hoe creëren we menswaardige systemen? Daarvoor moeten we ontwerpen vanuit sociale waarden.’ Frances Brazier (Toronto, 1957) heeft een bijzondere achtergrond. Ze was in 1989 een van de oprichters van NLnet Labs, de eerste Internet Service Provider in Nederland en is tevens vice-voorzitter van het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren. Ze deed onderzoek op de snijvlakken van informatica, psychologie en rechten. Na een dienstverband aan de VU in Amsterdam, waar ze hoogleraar was, stapte ze in 2009 over naar de TU Delft, waar haar onderzoek zich nu richt op participatory systems.

Persvertorial, de nieuwe term in reclameland

Met een krasactie van sausmerk Gouda’s Glorie is in dagblad De Telegraaf een nieuwe term in reclameland geïntroduceerd: de ‘persvertorial’. Michael van Os, de drijvende kracht achter het sympathieke blog Reclamewereld.blog.nl, ontdekte de term als eerste. Maar wat is een persvertorial? Zijn reactie: ‘het is een volgens mij nieuwe en onbegrijpelijke term. Je denkt natuurlijk aan het begrip “pers” -het gedrukte medium- en het woord “advertorial” dat beter bekend is. Maar een advertorial is deze advertentie met dat, lijkt het een beetje, rouwrandje er omheen zeker niet.

Daarvoor ziet-ie er veel te veel uit als een gewone advertentie en niet als een qua tekst en vormgeving in een redactioneel jasje gestoken advertentie. Raar.’ Van Os roept om opheldering. Die vraagt en krijgt MarketingTribune van Yvonne Ruhe van de wakkere krant: ‘de persvertorial is een nieuwe propositie van De Telegraaf. Een persvertorial vertelt elke maand welke nieuwe producten op de markt verschijnen. De strook met persvertorials verschijnt elke laatste dinsdag van de maand. De advertentie wordt geheel full colour voor u opgemaakt en verschijnt op een advertentiepagina. Het hele jaar betaalt u slechts € 3500,-. In één strook komen maximaal drie persvertorials. En U heeft geen opmaakkosten.’ Met een persvertorial komt je nieuwe product ‘gegarandeerd’ onder ogen van ruim 2,1 miljoen lezers, claimt Ruhe. Belangstellenden kunnen zich melden bij Ron de Graaff van Telegraaf Media.

Bron: Marketing Tribune